суббота, 16 июня 2012 г.

Niveluri ale creativităţii

         Cînd ne referim la o persoana anume, facem distincţie între "creativitate", definită după cele patru criterii redate mai sus, şi "potenţial creativ", care înseamnă disponibilitatea persoanelor pentru fluenţa, flexibilitate, originalitate şi elaborare.
        După gradul de originalitate, Irving Taylor a identificat urmatoarele niveluri de creativitate:
1. Creaţie expresivă. Este aceea care se manifesta la toţi oameni şi îndeosebi la copil. O defineşte astfel: "Este o expresie independentă în care îndemînarea, originalitatea şi calitatea produsului nu sunt importante". Desenele copiilor pînă la 7-8 ani ar putea să fie un exemplu al acestui nivel al creaţiei;
2. Creaţia productivă. Produsele nu sunt diferite de cele ale altor oameni, dar pentru persoana respectivă înseamnă noutate. Vom spune că este nivelul mediu, obişnuit al creativităţii umane;
3. Creaţia inventivă. Creatorul a descoperit sau elaborat ceva nou. Aceasta implică „perceperea unor relaşii noi si neobişnuite între părţi care înainte erau separate”;
4. Creaţia inovatoare. Produsul aduce o schimbare semnificativă a ideilor şi principiilor în domeniul respectiv. Ca exemple ar putea fi Edison, Gogu Constantinescu, Paulescu s.a. Fără descoperirea principiilor respective nu ar fi fost posibile multe mecanisme sau remedii;
5. Creaţia emergentă. Este nivelul cel mai înalt al creativităţii. „Un principiu total nou sau o ipoteză noua apare la nivelul cel mai profund şi mai abstract”. Este nivelul atins de marile şi rarele genii (în ştiinţă, ne gîndim la Newton, Edison, Einstein, în sculptură ne gîndim la I Brancusi).
        Este important să se evalueze produsul după criteriile domeniului respectiv. Intotdeauna un produs valoros din punct de vedere creativ are un anumit grad de elaborare. Edison a spus că geniul este 1 la sută inspiraţie şi 99 la sută transpiraţie. Considerăm că cel mai important criteriu al definirii creativităţii este calitatea produsului şi utilitatea lui sociala, a aduce nou în bine.
       Adevaraţii creatori sunt conduşi de atitudini sociale înalte, sunt preocupaţi de binele oamenilor. Constatînd că invenţia sa, dinamită, a fost folosită şi în scopuri distructive (razboi), A. Nobel a lăsat un testament prin care întreaga sa avere sa fie folosită pentru premierea savanţilor care aduc bine umanităţii.
       Produsul creativ este al cuiva, prin ceea ce se caracterizează psihologic persoanele creatoare:
1. Coeficient intelectual (I. Q.) deasupra mediei;
2. Gîndirea creatorului este caracterizată prin producţie divergentă, pe care Guilford o caracterizează ca flexibilă în sensul că găseşte variante diferite de abordare şi de rezolvare a problemelor prin schimbarea promptă a direcţiei cînd este necesar;
3. Aptitudini speciale în domeniul în care creează;
4. Imaginaţie creatoare, în care un rol important îl au procesele afectiv-motivaţionale;
5. Motivaţie intrinsecă;
6. Caracter perseverent în muncă, chiar preferinţa pentru complex şi dificil.

Комментариев нет:

Отправить комментарий